Tänä viikonloppuna olen päässyt näkemään ja kokemaan sitä toista puolta kissanäyttelyistä. Sen sijaan, että olisi ollut maksava asiakas, olinkin "työntekijä". Perjantaina viiletin suoraan töistä näyttelypaikalle auttamaan pystyttämisessä. Siellä vierähtikin sitten semmonen 4h eli käytännössä 12h työpäivä (varsinainen työ + talkoo). Illalla ei paljoa tarvinnut vaivaa nähdä nukahtamsen suhteen.

Talkoiden yhteydessä tuli sitten myös lupauduttua tuomarin avustajaksi. Alkuun oli tarkoitus olla vain aamulla ell avustaja ja sitten loppupäivän autella vaihtelevissa pisteissä. No käyhän se kai näinkin :D 

Aamu alkoi puoli kahdeksalta valmisteluilla ja sitten kahdeksalta aloitettiin tarkastukset. Alkuun oli vähän hakusessa se järkevin toimintajärjestys (kuinka pyyhkiä pöytä ilman, että olisin ell tiellä ja että ehtisin tehdä sen ennen kuin joku ehtii nostaa kissansa siihen jne).Aika pian siihen rutiini tuli. Parista puuttuvasta kivesmerkinnästä huomautin, mutta muuten olivat paperi kunnossa tai no rokotusten voimassa olo merkintä oli väärin, mutta se nyt on ell vika. Oli siis merkitty 3v eikä päivämäärällä mikä varsinkin yhdistelmärokotuksissa näyttelyitä ajetellen on tärkeää:kissaflunssan osalta, kun mikään rokotus ei ole kolmea vuotta virallisesti voimassa.

Tarkistus kun saatiin valmiiksi sainkin hakea jo yläkerrasta essua päällä ja pääassistentilta sai pika selvityksen siitä mitä minun tulee tehdä tuomarin pöydällä. P.assistentti vielä mainitsi tuomarille minun olevan ensimmäistä kertaa avustajana, joten sillä sain varmaan anteeks alun hitauden ;)

Päivä kului yllättävän nopeaan avustajana ollessa. Itse kun asiakkaana on ollut niin päivä on tuntunut pidemmältä. Silloin kun se päivä on periaatteessa aina ohitse sen jälkeen, kun oma kissa on pöydällä käynyt. Nyt se jatkui soljuvana virtana. Oli myös todella mielenkiintoista nähdä paljon saman rotuisia ja eri rotuisia kissoja ja nähdä/kuulla tuomarin arvostelu jokaisen kohdalla.  Pääsi näkemään sen mitä tuomari rodussa arvostaa ja mikä voi sitä arvostelua huonontaa. Ja tämä siis useamman rodun kohdalla. Ihan eri tavalla pääsi vertailemaan rodun edustajia keskenään. Harmi vaan, että kyseisellä tuomarilla oli vain kaksi birmaa, vaikkakin molemmat olivat upeita. (Toinen niistä oli tuomari paras kastraatti, joten todellakin hieno rodun edustaja.) 

Arvostelun lopuksi tuomari pyysi minun allekirjoitusta johonkin paperiin ja ajattelin ensin sen olevan joku ihme todistus lappu: Tyyliin "olen nähnyt tämän tuomarin arvostelevan nämä kissat" tai muuta semmosta...  P*skan marjat, se olikin minun arvostelu-lappu! Eikä kukaan ollut sanonut minulle, että avustajakin saa arvostelun :D Onneks tuomarilla ei ollut mitään pahaa sanottavaa, ei kuulemma uskoisi, että kyseessä oli minun ensimmäinen kerta. Ja ehdottomasti tulisi jatkaa! Hämmentyneenä kiittelin :D Siinä vaiheessa, kun hän kaivoi laukustaan konvehti-rasian ja antoi sen minulle olin kuin puulla päähän lyöty. En tiedä onko se vain hänen tapansa vai joku yleinenkin juttu, mutta oli aikasta mukava yllätys :)

Arvostelujen jälkeen oli pieni tauko, jolloin ehdin syömään pikaisesti. Assistentin etuna sain ilmaisen lounaan :) Sen jälkeen koittikin paneeli ja huh huh. Alkuun oli aikamoista haipakkaa se meno ja itse kun olin ihan pihalla niin olin varmasti välillä vähän tielläkin. Ei siinä kukaan ehtinyt neuvoamaan. Alkuun vain työnnettiin kissaa syliin ja sanottiin, et vie pöydälle tai siivoa nuo häkit :D  Loppu vaiheessa pääsin vähän sisälle "järjestelmään", mutta pakko kyllä kerrata noita kategoria-jakoja niin ei tartte varmistella, että kuuluihan tää nelosiin ja tää kolmosiin... 

Puolen kuuden maissa näyttely oli sitten ohi ja ruvettiin siistimään paikkoja huomista varten. 

Tänä iltana kyllä uni taatusti maittaa ja mielenkiinnolla odotetaan mitä huominen tuo tullessaan :) 

p.s huomenna pääsen näkemään Milla Magian! (Tomun tytär)